1.2.5. Държавна агенция за бежанците

Държавните агенции са орган на централната администрация на изпълнителната власт и ведомства с ранг на министерство на пряко подчинение на Министерския съвет (чл.38, ал.1 вр. чл.47, ал.1 от Закона за администрацията).

Държавната агенция за бежанците (ДАБ) е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и с териториални поделения в страната. Председателят на ДАБ е орган на централната изпълнителна власт със специална компетентност по предоставяне, отказване, отнемане и прекратяване на международна закрила в Република България под формата на индивидуалните статут на бежанец и хуманитарен статут (чл.46, чл.47, ал.1 и чл.48 вр. чл.2, ал.3 ЗУБ).

Освен президента на републиката като държавен глава, и изпълнителната власт на държавата чрез органа на централна администрация ДАБ при МС разполага с правото да предоставя индивидуално убежище под формата на статут на бежанец и хуманитарен статут, наричани с общото наименование „международна закрила“ (чл.1а, ал.2 ЗУБ).

Агенцията за бежанците в България е единственият административен орган, който има правомощие да провежда личната регистрация на чужденците като кандидати за международна закрила, да им издаде временни документи, да осигури тяхното настаняване, прехрана и медицинска помощ докато се разглежда искането за предоставяне на статут в България и особено - да вземе решение дали молбата за закрила ще се удовлетвори и кандидата ще получи статут, или, молбата ще бъде отхвърлена като неоснователна и кандидата ще получи отказ.

Производството пред ДАБ по молба за предоставяне на международна закрила не е в конкуренция по смисъла на чл.31 от АПК с произнасянето по молба за предоставяне на убежище от президента на републиката.

Териториални поделения

Териториалните поделения на Държавната агенция за бежанците са центрове от два вида:

  • транзитни центрове (ТЦ) - за регистрация, настаняване, медицинско изследване и провеждане на производство за определяне на държавата, компетентна за разглеждане на молбата за предоставяне на международна закрила, и на производство за предоставяне на международна закрила;
  • регистрационно-приемателни центрове (РПЦ) - за регистрация, настаняване, медицинско изследване, социално и медицинско подпомагане и провеждане на производство за определяне на държавата, компетентна за разглеждане на молбата за предоставяне на международна закрила, и на производство за предоставяне на международна закрила на чужденци, както и за настаняване на чужденци, подали молба за убежище.

Настоящите териториални поделения на Държавната агенцията за бежанците:

Седалище:                 гр.София (Централна администрация)

Адрес:                         София  1233, бул." Мария Луиза" №114 Б

Телефон:                   02/ 80 80 - 923/924/925

Факс:                                      02/ 95 59 476

Електронна поща:  [email protected]

Уебсайт:                     www.aref.government.bg

Транзитен център - Пъстрогор

Адрес: село Пъстрогор 6519, община Свиленград, област Хасково

Телефон:  037705/ 215

Регистрационно-приемателен център - Харманли

Адрес: Харманли 6450, ж.к. "Дружба" № 23

Телефон: 0879 444 673

Регистрационно-приемателен център - Баня

Адрес: село Баня 8914, община Нова Загора, район „Минерални бани“ №17
 

Телефон: 0886 437 020

     

                    Регистрационно-приемателен център - София

Общежитие „Овча Купел“

Адрес: София 1618, квартал "Овча Купел",              ул. “Монтевидео” №21A

Телефон: 0889 940 673

Общежитие „Враждебна“

Адрес: София, квартал "Враждебна", бул."Ботевградско шосе" №270

Телефон: 0889 929 088

Общежитие „Военна Рампа“

Адрес: София, квартал "Военна рампа-Изток", ул."Проф.Иван Георгов" №29

Телефон: 0879 444 562

Практическата разлика между ТЦ и РПЦ е, че транзитните центрове са предназначени и се изграждат в гранични райони на входна граница с цел първоначална регистрация и разпределение на влезлите на територията на страната чужденци, които са заявили молба за предоставяне на убежище, статут и закрила.

И двата вида центрове могат да бъдат от отворен или от затворен тип. "Център от отворен тип" е териториално поделение на ДАБ със свободен режим, а "център от затворен тип" е териториално поделение, в което правото на свободно придвижване на настанените в него кандидати за международна закрила е ограничено (§1, т.т.12 и 13 ДР на ЗУБ). В центровете от отворен тип могат да се създават и отделни обособени помещения или части от затворен тип (ПЗТ). Понастоящем  съществуват няколко обособени ПЗТ – към РПЦ София, кв.“Враждебна“, находящо се в 3-ти блок на СДВНЧ София (кв. „Бусманци“) и към РПЦ Харманли в сграда на територията на самия център.

Дейността, структурата, организацията на работа, съставът на Държавната агенция за бежанците и на нейните поделения се определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет.

Правомощия на органа

  • Председател на ДАБ - разполага с правомощия да: 1). предоставя, отказва, отнема и прекратява международна закрила в Република България, както и да отнема временна закрила в предвидените от закона случаите;  2). спира и прекратява производството за предоставяне на международна закрила; 3). взема решения по молби за събиране на семейства; 4). взема решения по други молби на чужденците, на които е открито производство за предоставяне на международна закрила или им е предоставена такава закрила в Република България; 5). информира Министерския съвет за необходимостта от въвеждане на временна закрила на територията на Република България; информира за необходимостта от удължаване срока на временната закрила; 6). издава наказателни постановления; 7). утвърждава образците на документите, издавани от ДАБ с изключение на регистрационната карта, която се утвърждава по реда на ЗБЛД; 8). прави предложение до Министерския съвет за утвърждаване образците на регистрационните карти; 9). определя решаващите органи в ДАБ, които провеждат дъблинската процедура; 10). определя интервюиращите органи на ДАБ, които провеждат ускорена процедура в производство по общия ред; 12). управлява и разпределя средствата от бюджета, контролира целевото им разходване, като съгласувано с министъра на финансите и министъра на труда и социалната политика определя разходните норми за подпомагане с материални и финансови средства на чужденците, търсещи или получили международна закрила; 13). дава мнение по подадена молба за убежище пред президента на републиката по негово искане (чл.48 ЗУБ).
  • директор на РПЦ/ТЦ разполага с правомощия да взема решения за: 1). настаняване в съответния център на кандидатите за международна закрила по време на производството им след преценка на здравословното им състояние и семейното и материалното положение - при условия и по ред, определени от председателя на ДАБ; 2). настаняване в съответния център на кандидат за международна закрила с последваща молба, който принадлежи към уязвима група, както и неговото социално подпомагане; 3). настаняване, социално подпомагане, здравно осигуряване и медицинска помощ на кандидати с възобновено след спиране производство; 4).настаняване на непридружени деца семейство на роднини или при близки, приемно семейство, социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа при условията и по реда на ЗЗакрД, както и на други места за настаняване със специални условия за малолетни и непълнолетни лица; 5). разрешение на кандидати в производство по общия ред да се настанят в избран от тях адрес, когато разполагат със средства за задоволяване на основните си жизнени потребности като на получават финансова и материална подкрепа от ДАБ.

Директорите на РПЦ и ТЦ нямат право да вземат решения за настаняване в център или помещение от затворен тип, освен ако не са изрично оправомощени от председателя на ДАБ (чл.51, ал.2 in fine ЗУБ).

  • обща и специализирана администрация на ДАБ – разполага с правомощия да:                            1). организира приемането и временното настаняване на чужденците, подали молба за международна закрила, оказва съдействие за адаптирането им към българските условия в сътрудничество с БЧК и други неправителствени организации и организира курсове по български език съвместно с МОН; 2).организира проучването и изясняването на фактите и обстоятелствата във връзка с подадената молба за убежище по искане на президента на републиката; 3). издава удостоверителни документи; 4). във взаимодействие с централните органи на изпълнителната власт, БЧК и други неправителствени организации организира дейностите по осигуряване на социална, медицинска и психологическа помощ на чужденците, подали молба за международна закрила като съдейства за интеграцията на чужденците, получили закрила; 5). провежда разяснителна дейност по бежанските проблеми и организира благотворителни акции за материално подпомагане във взаимодействие с органите на местното самоуправление и местната администрация, БЧК и други неправителствени организации; 6). разработва самостоятелно или участва в подготовката на проекти на нормативни актове и на международни договори, свързани със закрилата на чужденци; 7). изпълнява възложените ѝ функции с плана за действие при временна закрила; 8). сътрудничи с Върховния комисар на Организацията на обединените нации за бежанците при изпълнение на неговите функции, улеснява наблюдаване прилагането на разпоредбите на Конвенцията за статута на бежанците от 1951 г. и Протокола за статута на бежанците от 1967 г. и предоставя информация и статистически данни; 9). възлага извършването на проучвания и изследвания по бежанските проблеми, организира конференции и семинари и издава информационни материали по проблемите на бежанците; 10). организира подбора и регистрацията на преводачи, както и обучението им относно специфичните изисквания при осъществяването на преводи; 11). изготвя програми и ги съгласува с Европейската комисия, организира тръжни процедури, избор на проекти, извършва плащания, осигурява техническо изпълнение, финансов контрол, наблюдение и оценка на средствата, финансирани от фондовете на ЕС; 12). периодично предоставя на Европейската комисия данни за броя на лицата, подали молба за международна закрила и за издадените регистрационни карти (чл.53 ЗУБ).